Skincare routine

image

Bron foto: Pinterest

De markt overlaadt ons met skincare producten: facewash, maskertjes, scrub, creme, lotion, milk, serum, pads, tonic. Poeh… ik ben de weg even kwijt! Ik heb mij vaak afgevraagd in welke volgorde alles nou moet en op welke manier je al deze producten het beste kunt gebruiken. Ik zal vast niet de enige zijn die zich dit afvraagt, vandaar dat ik graag met jullie deel welke volgorde je het beste kunt aanhouden.

Een basisroutine bestaat uit een aantal vaste stappen, welke je minimaal 2x per dag (in de ochten en avond) doorloopt:

1. Reinigen
2. Herstellen
3. Verzorgen en beschermen

De eerste stap is reinigen, dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld met een schuimende face wash of reinigingsmelk. Je ogen reinig je ALTIJD apart! Gebruik hiervoor speciale oog make-up removers, deze heb je op oliebasis of een meer milky substantie.

De tweede stap is herstellen. Dit doe je met een tonic. Een tonic wordt vaak aangezien als een reinigingsproduct (stap 1), maar dit is het niet. Het herstelt je huid juist weer na het reinigen en sluit je porieen. Gebruik dit dus altijd na het reinigen.

De derde stap is eht verzorgen en beschermen van de huid. Gebruik hiervoor een gezichtscreme. Deze kun je eventueel aanvullen met een zonnebrand voor het gezicht of koop een gezichtscreme met SPF erin. Het is belangrijk je tere huid van je gezicht goed te beschermen. Voor je ogen kun je het beste een aparte oogcreme gebruiken. De huid rondom je ogen is veel dunner, waardoor het een andere verzorging nodig heeft.

Naast deze basisroutine zijn er dus nog talloze andere producten op de markt waarmee je je dagelijkse routine kunt aanvullen, hierbij gelden een aantal basisregels:

– Gebruik na de reinigingsstap altijd een tonic om je huid te herstellen
– Sluit je skincare routine altijd af met een gezichtscreme (en oogcreme)

Wanneer je voor extra reiniging wilt gaan kun je een aantal producten toevoegen aan basisstap 1, namelijk een gezichtsscrub en een masker. Deze producten gebruik je in deze volgorde NA de basisreiniging en VOOR de tonic (basisstap 2). Voor extra verzorging kun je een serum toevoegen aan basisstap 3, dit doe je dus NA de tonic (basisstap 2) en VOOR de gezichtscreme (basisstap 3)

Hieronder nog even de volgorde op een rijtje:

1. Basisstap 1: reinigen met facial soap, face wash of reinigingsmilk en ogen reinigen
1a. Scrub
1b. Masker
2. Basisstap 2: Herstellen met een tonic
3a. Serum
3. Basisstap 3: Verzorgen met gezichtscreme (en oogcreme)

Er zijn nog wel meer huidverzorgingsproducten op de markt, maar ik denk dat ik de meest gangbare hier wel heb besproken. Ik ben erg benieuwd of jullie hier iets aan hebben gehad? Zien jullie soms ook door de bomen het bos niet meer?

16 thoughts on “Skincare routine

  1. Dit vind ik echt leuk om te lezen. Ik reinig mijn gezicht ’s avonds met een cleanser en ’s morgens gewoon met water. Een serum gebruik ik enkel als mijn huid deze echt nodig heeft. Handig artikel 🙂

Geef een reactie

