Thee Addict

My confession of the day

Ik heb een behoorlijke thee verslaving, ik drink het overal, ieder moment van de dag en het liefst in een grote mok waar lekker veel in past. Nadeel? Ik plas me rot!

Gelukkig zitten er verder veel postieve dingen aan deze verslaving, een goede verslaving dus 🙂

Thee wordt overal ter wereld gedronken vanwege de gezonde werking op lichaam en geest.

Thee en Gezondheid

Thee is een warme drank gemaakt van de gedroogde bladeren van de theeplant Camellia sinensis. Thee is verkrijgbaar in verschillende soorten, zoals vruchtenthee, Earl grey, zwarte en groene thee.

Er zitten veel verschillende stoffen/vitamines in thee. Zo zul je een hoge concentratie vitamines C in thee aantreffen. Deze vitamine C zorgt voor een goed gezond immuunsysteem. Ook zul je een hoge concentratie flavonoïden aan treffen in thee (zo ongeveer 175 mg per kopje thee ). Flavonoïden gaan bloedstolling in het lichaam tegen, ook zijn ze goed voor het cholesterolgehalte. Flavonoïden zitten ook in fruit, bier en chocola. Thee staat er daarom ook om bekend goed tegen hart- en vaatziektes te zijn.

Maar een van de belangrijkste stoffen in thee blijft theïne. Theïne is eigenlijk een ander woord voor cafeïne. Cafeïne/Theïne staat erom bekend een opwekkende werking te verschaffen, een kopje thee bevat zo’n 30 milligram Theïne. De hoeveelheid theïne verschilt per soort thee, zo zit er in zwarte thee veel meer theïne als ik groene thee.

Ook zitten er vele antioxidanten in thee. Deze antioxidanten kunnen verschillende soorten kanker remmen. Echter wordt hier nog uitvoerig onderzoek naar gedaan. Niet elke thee bevat de zelfde hoeveelheid antioxidanten. Zo vinden wij in zwarte thee vrijwel geen antioxidanten, groene thee en witte thee daarin tegen zitten er vol mee.

Good to know: Thee zonder suiker levert geen calorieën! 🙂

Hou je wel van zoet? Probeer dan honing of bruine suiker te gebruiken.

Ik drink zelf mijn thee zonder suiker, behalve als ik verse muntthee drink, daar vind ik honing echt heerlijk in!

Me and my tea

Zoals ik hierboven al aangaf drink ik mijn thee zonder suiker en het liefst in een grote mok, lekker veeeeeel :D! In principe houd ik van bijna elke thee, maar vruchtenthee (zoals aardbei, mango, bosvruchten etc.) hebben niet zo mijn voorkeur. Vaak drink ik groene thee, of rooibos, maar ook Turkish Apple en Chai zijn nu mijn favorieten. Vaak drink ik gewoon de zakjes van liptop of pickwick, deze zijn redelijk betaalbaar en gemakkelijk. Maar soms verwen ik mijzelf en ga ik naar een speciaalzaak, waar ik van die heerlijke verse thee haal. Die moet je dan in een thee-eitje doen. Heerlijk is dat! Nu heb ik Earl Grey van Simon Levelt, veeeeeel lekkerder dan uit een zakje.

Wat is jouw favoriete thee?

11 thoughts on “Thee Addict

  1. hahaha ik moet ook altijd zo snel naar het toilet van thee 😀 maar ik vind het echt heerlijk, niet alleen omdat het lekker is maar het geeft ook zo’n instant gezelligheidsgevoel 🙂

Geef een reactie

